ENAKMEN 4 TAHUN 2004
ENAKMEN PENTADBIRAN AGAMA ISLAM (PERAK) 2004

BAHAGIAN I - PERMULAAN



Seksyen 2. Tafsiran.

(1) Dalam Enakmen ini, melainkan jika konteksnya menghendaki makna yang lain--

"ahli kariah" ertinya seseorang yang tinggal tetap atau pada kelazimannya bermukim dalam sesuatu kariah masjid;

"Baitumal" ertinya kumpulan wang yang ditubuhkan di bawah seksyen 70;

"Enakmen terdahulu" ertinya Enakmen Pentadbiran Agama Islam 1992 [Enakmen Bil. 2 Tahun 1992];

"Hakim Syarie" atau "Hakim" ertinya seseorang Hakim Mahkamah Tinggi Syariah atau Mahkamah Rendah Syariah, mengikut mana-mana yang berkenaan, yang dilantik di bawah subseksyen 47(1) atau 48(1);

"Hakim Mahkamah Rayuan Syariah" ertinya seseorang Hakim Mahkamah Rayuan Syariah yang dilantik di bawah subseksyen 46(1);

""Hukum Syarak" ertinya Hukum Syarak mengikut Mazhab Shafie atau mengikut mana-mana satu Mahzan Hanafi, Maliki atau Hambali;

"Jawatankuasa Kariah" ertinya Jawatankuasa Kariah yang ditubuhkan melalui peraturan-peraturan yang dibuat di bawah seksyen 93;

"Jawatankuasa Fatwa" ertinya jawatankuasa yang ditubuhkan di bawah seksyen 35;

"Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan" ertinya jawatankuasa yang ditubuhkan oleh Majlis Raja-Raja di bawah peraturan 11 Peraturan Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia;

"kariah masjid", berhubung dengan seustau masjid, ertinya kawasan yang di dalamnya masjid itu terletak;

"Ketua Hakim Syarie: ertinya Ketua Hakim Syarie yang dilantik di bawah subseksyen 45 (1);

"Ketua Pegawai Penguat kuasa Agama", "Pegawai Penguat kuasa Agama" dan "Penolong Pegawai Penguat kuasa" ertinya pegawai-pegawai yang dilantik sebagai yang sedemikian di bawah seksyen 68;

"Ketua Pendakwa Syarie" ertinya pegawai yang dilantik di bawah subseksyen 67 (1);

"Mahkamah Syariah" atau "Mahkamah" ertinya Mahkamah Rendah Syariah atau Mahkamah Tinggi Syariah, mengikut mana-mana yang berkenaan, yang ditubuhkan di bawah subseksyen 44(1) atau 44(2);

"Mahkamah Rayuan Syariah" ertinya Mahkamah Rayuan Syariah yang ditubuhkan di bawah subseksyen 44(3);

"mahkamah sivil" ertinya mana-mana mahkamah yang ditubuhkan di bawah Perkara 121 Perlembagaan Persekutuan;

"Majlis" ertinya Majlis Agama Islam dan "Adat Melayu Perak yang ditubuhkan di bawah subseksyen 4 (1);

"Majlis terdahulu" ertinya Majlis Agama Islam dan 'Adat Melayu Perak yang ditubuhkan di bawah Enakmen terdahulu;

"masjid" ertinya suatu bangunan--

dan termasuklah mana-mana surau, madrasah atau bangunan lain yang ditetapkan oleh Majlis sebagai masjid di bawah seksyen itu;

"muallaf" ertinya seseorang yang baru memeluk agama Islam di bawah seksyen 96;

"Mufti" ertinya orang yang dilantik menjadi Mufti bagi Negeri Perak Darul Ridzuan di bawah seksyen 33 dan termasuklah Timbalan Mufti;

"nazr" ertinya suatu ikrar yang dilafazkan untuk melakukan sesuatu perbuatan bagi apa-apa maksud yang dibenarkan oleh Hukum Syarak;

"nazr "am" ertinya sesuatu nazr yang dimaksudkan keseluruhannya atau sebahagiannya bagi faedah masyarakat Islam pada amnya atau mana-mana bahagian masyarakat Islam, dan tidak bagi orang perseorangan;

"Negeri" termasuklah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya;

"orang Islam" ertinya--

"Pegawai Masjid" ertinya Imam, bilal dan Pembantu Bilal bagi sesuatu masjid;

"Peguam Syarie" ertinya seseorang yang diterima masuk sebagai Peguam Syarie di bawah seksyen 69;

"Pendakwa Syarie" ertinya pegawai yang dilantik di bawah subseksyen 67(3);

"Setiausaha" ertinya Setiausaha Majlis yang disebut dalam seksyen 16;

"wakaf" ertinya apa-apa harta yang boleh dinikmati manfaat atau faedahnya untuk apa-apa tujuan khairat sama ada sebagai wakaf am atau wakaf khas mengikut Hukum Syarak, tetapi tidak termasuk amanah sebagaimana yang ditakrifkan di bawah Akta Pemegang Amanah 1949 [Akta 208];

"wakaf am" ertinya sesuatu wakaf yang diwujudkan bagi tujuan khairat umum mengikut Hukum Syarak;

"wakaf khas" ertinya sesuatu wakaf yang diwujudkan bagi tujuan khairat khusus mengikut Hukum Syarak;

"Yang Dipertua" ertinya Yang Dipertua Majlis yang dilantik di bawah subseksyen 11(1)

(2) Semua perkataan dan ungkapan yang digunakan dalam Enakmen ini dan tidak ditakrifkan dalam Enakmen ini tetapi ditakrifkan dalam Bahagian I Akta Tafsiran 1948 dan 1967 [Akta 388] hendaklah masing-masing mempunyai erti yang diberikan kepadanya dalam Bahagian itu setakat yang erti itu tidak bercanggah dengan Hukum Syarak.

(3) Bagi mengelakkan keraguan tentang identiti atau pentafsiran perkataan-perkataan dan ungkapan-ungkapan yang digunakan dalam Enakmen ini yang disenaraikan dalam Jadual Pertama, rujukan bolehlah dibuat kepada tulisan Arab bagi perkataan-perkataan dan ungkapan-ungkapan itu yang ditunjukkan bersetentangan dengannya dalam Jadual Pertama itu.




Copyright © PNMB-LawNet. All rights reserved.