ENAKMEN 4 TAHUN 2001
ENAKMEN MAJLIS AGAMA ISLAM DAN ‘ADAT MELAYU PERAK (TATATERTIB DAN SURCAJ) 2001
JADUAL PERTAMA (Bahagian VII)
BAHAGIAN VII - PENAHANAN KERJA DAN PENGGANTUNGAN KERJA
Penahanan kerja bagi maksud penyiasatan
45. (1) Tanpa menjejaskan kaedah 27 dan 46, jika seseorang pegawai dikatakan atau semunasabahnya disyaki telah melakukan suatu kesalahan jenayah atau suatu kesalahan tatatertib yang serius, Jawatankuasa Tatatertib boleh menahan kerja pegawai itu bagi suatu tempoh tidak melebihi dua bulan bagi maksud memudahkan penyiasatan terhadap pegawai itu.
(2) Dalam memutuskan sama ada hendak menahan kerja seseorang pegawai di bawah subkaedah (1), Jawatankuasa Tatatertib hendaklah mengambil kira faktor-faktor yang berikut:
(a) sama ada pengataan itu atau kesalahan yang disyaki itu adalah secara langsung berhubungan dengan tugas pegawai itu; dan
(b) sama ada kehadiran pegawai itu di pejabat akan menggendalakan penyiasatan.
(3) Jika, dalam tempoh seseorang pegawai itu ditahan kerja–
(a) prosiding jenayah telah dimulakan terhadap pegawai itu di mana-mana mahkamah; atau
(b) tindakan tatatertib telah diambil terhadapnya dengan tujuan pembuangan kerja atau penurunan pangkatnya, perintah penahanan kerja yang dibuat di bawah subkaedah (1) hendaklah terhenti berkuat kuasa mulai dari tarikh prosiding jenayah itu dimulakan atau tindakan tatatertib itu diambil terhadap pegawai itu; Jawatankuasa Tatatertib hendaklah mengambil apa-apa tindakan selanjutnya sebagaimana yang difikirkannya patut di bawah kaedah 46.
(4) Seseorang pegawai yang telah ditahan kerja di bawah kaedah ini berhak menerima emolumen penuhnya dalam tempoh penahanan kerjanya.
Penahanan kerja
46. (1) Jawatankuasa Tatatertib boleh, jika difikirkannya sesuai dan patut dan dengan mengambil kira perkara-perkara yang dinyatakan dalam subkaedah (4), menahan seseorang pegawai daripada menjalankan tugasnya jika–
(a) prosiding jenayah telah dimulakan terhadap pegawai itu; atau
(b) prosiding tatatertib dengan tujuan supaya hukuman buang kerja atau turun pangkat dikenakan ke atasnya telah dimulakan terhadap pegawai itu.
(2) Jika seseorang pegawai telah ditahan kerja di bawah perenggan (1)(a), penahanan kerjanya boleh dijadikan berkuat kuasa mulai dari tarikh dia telah ditangkap atau dari tarikh saman telah disampaikan kepadanya.
(3) Jika seseorang pegawai telah ditahan kerja di bawah perenggan (1)(b), penahanan kerjanya boleh dijadikan berkuat kuasa mulai dari tarikh yang ditetapkan oleh Jawatankuasa Tatatertib.
(4) Dalam memutuskan sama ada hendak menahan kerja seseorang pegawai di bawah subkaedah(1), Jawatankuasa Tatatertib hendaklah mengambil kira faktor-faktor yang berikut:
(a) sama ada jenis kesalahan yang dengannya pegawai itu dipertuduh adalah secara langsung berhubungan dengan tugasnya;
(b) sama ada kehadiran pegawai itu di pejabat akan menggendalakan penyiasatan;
(c) sama ada kehadiran pegawai itu di pejabat untuk menjalankan tugas dan tanggungjawabnya yang biasa boleh memalukan atau boleh menjejaskan nama atau imej Majlis; dan
(d) sama ada, dengan mengambil kira jenis kesalahan yang dengannya pegawai itu dipertuduh, penahanan kerja pegawai itu akan menyebabkan Majlis menanggung kerugian.
(5) Jika Jawatankuasa Tatatertib memanggil balik seseorang pegawai yang telah ditahan kerja di bawah subkaedah (1) untuk menjalankan semula tugasnya sedangkan prosiding jenayah atau prosiding tatatertib dengan tujuan pembuangan kerja atau penurunan pangkatnya masih belum selesai , maka–
(a) perintah penahanan kerja itu hendaklah terhenti berkuat kuasa mulai dari tarikh pegawai itu menjalankan semula tugasnya;
(b) pegawai itu hendaklah dibayar emolumen penuhnya mulai dari tarikh dia menjalankan semula tugasnya; dan
(c) apa-apa bahagian emolumennya yang telah tidak dibayar semasa penahanan kerjanya tidak boleh dibayar sehingga prosiding jenayah atau prosiding tatatertib dengan tujuan pembuangan kerja atau penurunan pangkatnya selesai dan suatu keputusan berkaitan dengan emolumen itu dibuat oleh Jawatankuasa Tatatertib.
(6) Dalam tempoh penahanan kerjanya di bawah kaedah ini, seseorang pegawai berhak, melainkan jika dan sehingga dia digantung kerja atau dibuang kerja, untuk menerima tidak kurang daripada setengah emolumennya sebagaimana yang difikirkan patut oleh Jawatankuasa Tatatertib.
(7) Tanpa menjejaskan subkaedah 27(7), jika seseorang pegawai telah dibebaskan daripada pertuduhan jenayah atau telah dilepaskan tetapi pelepasan itu tidak terjumlah kepada suatu pembebasan atau telah dibebaskan daripada apa-apa pertuduhan tatatertib, apa-apa bahagian emolumennya yang telah tidak dibayar kepadanya semasa dia ditahan kerja hendaklah dibayar kepadanya.
Penggantungan kerja
47. (1) Jawatankuasa Tatatertib boleh menggantung seseorang pegawai itu daripada menjalankan tugasnya jika–
(a) pegawai itu telah disabitkan oleh mana-mana mahkamah jenayah; atau
(b) suatu perintah sebagaimana yang dinyatakan dalam kaedah 31 telah dibuat terhadap pegawai itu.
(2) Tempoh penggantungan kerja di bawah kaedah ini hendaklah mula berkuat kuasa dari tarikh sabitan atau tarikh kuat kuasa perintah itu, mengikut mana-mana yang berkenaan.
(3) Seseorang pegawai yang telah digantung daripada menjalankan tugasnya–
(a) tidak boleh dibenarkan untuk menerima apa-apa bahagian emolumennya yang telah tidak dibayar dalam tempoh penahanan kerjanya di bawah kaedah 46; dan
(b) tidak berhak untuk menerima apa-apa emolumen sepanjang tempoh penggantungan kerjanya.
(4) Keputusan oleh Jawatankuasa Tatatertib untuk menggantung kerja seseorang pegawai hendaklah dimaklumkan kepadanya secara bertulis.
Emolumen yang tidak dibayar
48. (1) Jika prosiding tatatertib terhadap seseorang pegawai berkeputusan dengan pegawai itu dibuang kerja, dia tidak berhak kepada apa-apa bahagian emolumennya yang telah tidak dibayar kepadanya dalam tempoh penahanan kerja atau penggantungan kerjanya.
(2) Jika prosiding tatatertib terhadap seseorang pegawai berkeputusan dengan suatu hukuman selain buang kerja dikenakan ke atas pegawai itu, dia berhak untuk menerima apa-apa bahagian emolumennya yang telah tidak dibayar kepadanya dalam tempoh penahan kerja atau penggantungan kerjanya.
Penjalanan semula tugas
49. Jika seseorang pegawai telah ditahan kerja di bawah kaedah 46 atau digantung kerja di bawah kaedah 47, dan prosiding tatatertib terhadap pegawai itu berkeputusan dengan suatu hukuman selain buang kerja dikenakan ke atas pegawai itu, Jawatankuasa Tatatertib hendaklah mengarahkan pegawai itu supaya menjalankan semula tugasnya.
Tatacara tatatertib bagi seseorang pegawai yang sedang berkhidmat di luar Malaysia
50. Jika prosiding tatatertib telah dimulakan terhadap seseorang pegawai di luar Malaysia, Pegawai itu hendaklah ditahan kerja mengikut kaedah 46, dan jika dia telah disabitkan, tindakan tatatertib hendaklah diambil di bawah Kaedah-Kaedah ini terhadapnya.
Pegawai tidak boleh meninggalkan Malaysia tanpa kebenaran bertulis
51. (1) Seseorang pegawai yang telah ditahan kerja atau digantung daripada menjalankan tugasnya tidak boleh meninggalkan Malaysia tanpa terlebih dahulu mendapat kebenaran bertulis daripada Pengerusi Jawatankuasa Tatatertib.
(2) Jika pegawai yang telah ditahan kerja atau digantung daripada menjalankan tugasnya sedang berkhidmat di luar Malaysia, dia hendaklah segera dipanggil balik ke Malaysia dan dia tidak boleh meninggalkan Malaysia tanpa terlebih dahulu mendapat kebenaran bertulis daripada Pengerusi Jawatankuasa Tatatertib.
(3) Walau apa pun peruntukan subkaedah 46(6), Jawatankuasa Tatatertib hendaklah mengambil segala langkah yang perlu untuk menghentikan pembayaran apa-apa emolumen kepada seseorang pegawai yang telah ditahan kerja tetapi telah meninggalkan Malaysia tanpa terlebih dahulu mendapat kebenaran bertulis daripada Pengerusi Jawatankuasa Tatatertib.
Copyright © PNMB-LawNet. All rights reserved.