ENAKMEN 4 TAHUN 2001
ENAKMEN MAJLIS AGAMA ISLAM DAN ‘ADAT MELAYU PERAK (TATATERTIB DAN SURCAJ) 2001
JADUAL PERTAMA (Bahagian IV)
BAHAGIAN IV - PEGAWAI YANG TERTAKLUK KEPADA PROSIDING JENAYAH, DSB.
Tatacara jika prosiding jenayah telah dimulakan terhadap seorang pegawai
27. (1) Seseorang pegawai hendaklah dengan segera memaklumkan Setiausaha jika apa-apa prosiding jenayah telah dimulakan terhadapnya dalam mana-mana mahkamah.
(2) Jika telah sampai kepada pengetahuan Setiasuaha seseorang pegawai daripada apa-apa punca bahawa prosiding jenayah telah dimulakan dalam mahkamah terhadap pegawai itu, Setiausaha hendaklah mendapatkan daripada Pendaftar, Timbalan Pendaftar atau Penolong Kanan Pendaftar mahkamah yang dalamnya prosiding itu telah dimulakan suatu laporan yang mengandungi maklumat yang berikut:
(a) pertuduhan atau pertuduhan-pertuduhan terhadap pegawai itu;
(b) jika pegawai itu telah ditangkap, tarikh dan waktu penangkapannya;
(c) sama ada atau tidak pegawai itu diikat jamin; dan
(d) apa-apa maklumat lain yang berkaitan.
(3) Apabila laporan yang disebut dalam subkaedah (2) diterima, Setiausaha hendaklah mengemukakan laporan itu kepada Jawatankuasa Tatatertib beserta dengan perakuannya mengenai sama ada atau tidak pegawai itu patut ditahan kerja.
(4) Setelah menimbangkan laporan dan perakuan Setiausaha yang dikemukakan kepadanya di bawah subkaedah (3), Jawatankuasa Tatatertib boleh, jika difikirkan sesuai oleh Jawatankuasa Tatatertib, menahan pegawai itu daripada menjalankan tugasnya.
(5) Sebaik sahaja selesai prosiding jenayah terhadap pegawai itu, Setiausaha hendaklah mendapatkan daripada Pendaftar, Timbalan Pendaftar atau Penolong Kanan Pendaftar mahkamah yang dihadapannya kes itu dibereskan dan mengemukakan kepada Jawatankuasa Tatatertib—
(a) keputusan mahkamah itu; dan
(b) maklumat berhubung dengan rayuan, jika ada, yang telah difailkan oleh pegawai itu atau Pendakwa Raya.
(6) Jika prosiding jenayah terhadap seseorang pegawai itu berkeputusan dengan pensabitannya, Jawatankuasa Tatatertib hendaklah, sama ada atau tidak pegawai itu merayu terhadap sabitan itu, menggantung pegawai itu daripada menjalankan tugasnya berkuat kuasa mulai dari tarikh sabitannya sementara menunggu keputusan Jawatankuasa Tatatertib di bawah kaedah 28.
(7) Jika prosiding jenayah terhadap seseorang pegawai berkeputusan dengan pembebasannya, dan tiada rayuan dibuat oleh atau bagi pihak Pendakwa Raya terhadap pembebasan itu, pegawai itu hendaklah dibenarkan menjalankan semula tugasnya dan dia berhak untuk menerima apa-apa emolumen yang telah tidak dibayar dalam tempoh penahanan kerjanya serta juga cuti rehat tahunan yang dia berhak kepadanya dalam tempoh penahanan kerjanya.
(8) Jika prosiding jenayah terhadap pegawai itu berkeputusan dengan pembebasannya dan rayuan dibuat oleh Pendakwa Raya, Jawatankuasa Tatatertib hendaklah memutuskan sama ada atau tidak pegawai itu patut terus ditahan kerja sehingga rayuan itu diputuskan.
(9) Jika prosiding jenayah terhadap seseorang pegawai berkeputusan dengan pensabitannya tetapi atas rayuan pegawai itu telah dibebaskan, pegawai itu hendaklah dibenarkan menjalankan tugasnya semula dan dia berhak untuk menerima apa-apa emolumen yang telah tidak dibayar dalam tempoh penahanan kerja atau penggantungan kerjanya atau kedua-duanya serta juga apa-apa cuti rehat tahunan yang dia berhak kepadanya dalam tempoh penahanan kerja atau tempoh penggantungan kerjanya atau keduaduanya.
(10) Jika prosiding jenayah terhadap seseorang pengawai berkeputusan dengan pembebasannya tetapi atas rayuan pegawai itu telah disabitkan, Jawatankuasa Tatatertib hendaklah menggantung pegawai itu daripada menjalankan tugasnya berkuat kuasa mulai dari tarikh sabitannya sementara menunggu Jawatankuasa Tatatertib di bawah kaedah 28.
(11) Bagi maksud kaedah ini, perkataan “pembebasan” termasuklah pelepasan yang tidak terjumlah kepada pembebasan.
Tanggungjawab Setiausaha jika pegawai telah disabitkan kerana kesalahan jenayah
28. (1) Jika prosiding jenayah terhadap seseorang pegawai berkeputusan dengan pensabitannya dan dia tidak merayu terhadap sabitan itu, atau jika rayuannya terhadap sabitan itu telah ditolak atau jika rayuan oleh Pendakwa Raya terhadap pembebasannya berkeputusan dengan pensabitannya, Setiausaha hendaklah segera mendapatkan satu salinan keputusan mahkamah itu daripada Pendaftar, Timbalan Pendaftar atau Penolong Kanan Pendaftar mahkamah yang olehnya dia telah disabitkan atau rayuannya telah ditolak.
(2) Apabila keputusan yang disebut dalam subkaedah (1) diterima, Setiausaha hendaklah mengemukakan keputusan itu kepada Jawatankuasa Tatatertib beserta dengan Rekod Perkhidmatan pegawai itu dan perakuan Setiausaha bahawa—
(a) pegawai itu patut dibuang kerja atau diturunkan pangkat;
(b) pegawai itu patut dihukum dengan apa-apa hukuman selain buang kerja atau turun pangkat;
(c) perkhidmatan pegawai itu patut ditamatkan demi kepentingan awam; atau
(d) tiada hukuman patut dikenakan,
bergantung kepada jenis dan keseriusan kesalahan yang telah dilakukan berbanding dengan takat sabitan itu telah memburukkan nama Majlis.
(3) Jika, setelah menimbangkan laporan, Rekod Perkhidmatan dan perakuan Setiausaha yang dikemukakan kepadanya di bawah subkaedah (2), Jawatankuasa Tatatertib berpendapat bahawa—
(a) pegawai itu patut dibuang kerja atau diturunkan pangkat, Jawatankuasa Tatatertib hendaklah mengenakan hukuman buang kerja atau turun pangkat, sebagaimana yang difikirkan sesuai oleh Jawatankuasa Tatatertib;
(b) kesalahan yang kerananya pegawai itu telah disabitkan tidak mewajarkan hukuman buang kerja atau turun pangkat tetapi mewajarkan pengenaan suatu hukuman yang lebih ringan, Jawatankuasa Tatatertib hendaklah mengenakan ke atas pegawai itu mana-mana satu atau lebih hukuman selain buang kerja atau turun pangkat sebagaimana yang dinyatakan dalam kaedah 40 sebagaimana yang difikirkan sesuai oleh Jawatankuasa Tatatertib; atau
(c) tiada hukuman patut dikenakan ke atas pegawai itu, Jawatankuasa Tatatertib hendaklah membebaskannya.
(4) Jika hukuman selain buang kerja telah dikenakan ke atas seseorang pegawai atau jika tiada hukuman telah dikenakan ke atasnya, Jawatankuasa Tatatertib hendaklah mengarahkan pegawai itu supaya menjalankan semula tugasnya.
Tindakan tatatertib tidak boleh diambil hingga prosiding jenayah selesai
29. (1) Jika prosiding jenayah telah dimulakan terhadap seseorang pegawai dan masih belum selesai, tiada apa-apa tindakan tatatertib boleh diambil terhadap pegawai itu berasaskan alasan yang sama dengan pertuduhan jenayah dalam prosiding jenayah itu.
(2) Tiada apa-apa jua dalam subkaedah (1) boleh ditafsirkan sebagai menghalang tindakan tatatertib diambil terhadap pegawai itu sementara menunggu penyelesaian prosiding jenayah itu jika tindakan itu diasaskan pada apa-apa alasan lain yang berbangkit daripada kelakuannya dalam perlaksanaan tugasnya.
Akibat pembebasan
30. (1) Seseorang pegawai yang telah dibebaskan daripada satu pertuduhan jenayah dalam mana-mana prosiding jenayah tidak boleh dikenakan tindakan tatatertib atas pertuduhan yang sama.
(2) Tiada apa-apa jua dalam subkaedah (1) boleh ditafsirkan sebagai menghalang tindakan tatatertib diambil terhadap pegawai itu atas apa-apa alasan lain yang berbangkit daripada kelakuannya berhubung dengan pertuduhan jenayah itu, sama ada atau tidak berkaitan dengan perlaksanaan tugasnya, selagi alasan-alasan bagi tindakan tatatertib itu tidak membangkitkan secara substansial isu-isu yang sama dengan isu-isu dalam prosiding jenayah yang berhubungan dengan pertuduhan jenayah yang daripadanya pegawai itu boleh dibebaskan.
Tatacara jika terdapat suatu perintah tahanan, buang negeri, dsb.
31. (1) Jika–
(a) suatu perintah tahanan selain suatu perintah tahanan reman sementara menunggu perbicaraan atau bagi maksud penyiasatan;
(b) suatu perintah pengawasan, kediaman terhad, buang negeri atau deportasi; atau
(c) suatu perintah yang mengenakan apa-apa bentuk sekatan atau pengawasan, sama ada dengan bon atau selainnya,
telah dibuat terhadap seseorang pegawai di bawah mana-mana undang-undang yang berhubungan dengan keselamatan Malaysia atau mana-mana bahagian Malaysia, pencegahan jenayah, tahanan pencegahan, kediaman terhad, buang negeri, imigresen atau perlindungan wanita dan gadis atau perlindungan kanak-kanak, Setiausaha hendaklah memohon untuk mendapatkan satu salinan perintah itu daripada pihak berkuasa yang berkenaan.
(2) Apabila satu salinan perintah yang disebut dalam subkaedah (1) diterima, Setiausaha hendaklah mengemukakannya kepada Jawatankuasa
Tatatertib berserta dengan Rekod Perkhidmatan pegawai itu dan perakuan Setiausaha bahawa—
(a) pegawai itu patut dibuang kerja atau diturunkan pangkat;
(b) pegawai itu patut dihukum dengan apa-apa hukuman selain buang kerja atau turun pangkat;
(c) perkhidmatan pegawai itu patut ditamatkan demi kepentingan awam; atau
(d) tiada hukuman patut dikenakan,
bergantung kepada takat keburukan yang telah dibawa oleh pegawai itu kepada nama Majlis.
(3) Jika, setelah menimbangkan laporan, Rekod Perkhidmatan dan perakuan Setiausaha yang dikemukakan kepadanya di bawah subkaedah (2), Jawatankuasa Tatatertib berpendapat bahawa–
(a) pegawai itu patut dibuang kerja atau diturunkan pangkat, Jawatankuasa Tatatertib hendaklah mengenakan hukuman buang kerja atau turun pangkat, sebagaimana yang difikirkan sesuai oleh Jawatankuasa Tatatertib;
(b) alasan yang berdasarkannya perintah itu telah dibuat terhadap pegawai itu tidak mewajarkan hukuman buang kerja atau turun pangkat tetapi mewajarkan pengenaan suatu hukuman yang lebih ringan, Jawatankuasa Tatatertib hendaklah mengenakan ke atas pegawai itu mana-mana satu atau lebih hukuman selain buang kerja atau turun pangkat sebagaimana yang dinyatakan dalam kaedah 40 sebagaimana yang difikirkan sesuai dan patut oleh Jawatankuasa Tatatertib; atau
(c) tiada hukuman patut dikenakan ke atas pegawai itu, Jawatankuasa Tatatertib hendaklah membebaskannya.
(4) Jika hukuman selain buang kerja telah dikenakan ke atas seseorang pegawai atau jika tiada hukuman telah dikenakan ke atasnya, Jawatankuasa Tatatertib hendaklah mengarahkan pegawai itu supaya menjalankan semula tugasnya.
Copyright © PNMB-LawNet. All rights reserved.