ENAKMEN 4 TAHUN 2001
ENAKMEN MAJLIS AGAMA ISLAM DAN ‘ADAT MELAYU PERAK (TATATERTIB DAN SURCAJ) 2001
JADUAL PERTAMA (Bahagian II)
BAHAGIAN II - TATAKELAKUAN
Am
3. (1) Seseorang pegawai hendaklah pada setiap masa memberikan taat setianya yang tidak berbelah bahagi kepada Duli Yang Maha Mulia Sultan, Negeri, Kerajaan dan Majlis.
(2) Seseorang pegawai tidak boleh—
(a) membelakangkan kewajipannya kepada Majlis demi kepentingan peribadinya;
(b) berkelakuan dengan sedemikian cara yang mungkin menyebabkan kepentingan peribadinya bercanggah dengan kewajipannya kepada Majlis;
(c) berkelakuan dengan apa-apa cara yang mungkin menyebabkan syak yang munasabah bahawa—
(i) dia telah membiarkan kepentingan peribadinya bercanggah dengan kewajipannya kepada Majlis sehingga menjejaskan kebergunaannya sebagai seorang pegawai; atau
(ii) dia telah menggunakan kedudukannya sebagai seorang pegawai bagi faedahnya sendiri;
(d) berkelakuan dengan sedemikian cara sehingga memburukkan atau mencemarkan nama Majlis;
(e) kurang cekap atau kurang berusaha;
(f) tidak jujur atau tidak amanah;
(g) tidak bertanggungjawap;
(h) membawa atau cuba membawa apa-apa bentuk pengaruh atau tekanan luar untuk menyokong atau memajukan apa-apa tuntutan berhubung dengan atau terhadap Majlis, sama ada tuntutan itu adalah tuntutannya sendiri atau tuntutan mana-mana pihak lain;
(i) ingkar perintah atau berkelakuan dengan apa-apa cara yang boleh ditafsirkan dengan munasabah sebagai ingkar perintah; dan
(j) cuai dalam melaksanakan tugas-tugasnya.
Pekerjaan luar
4. (1) Melainkan jika setakat yang dia dikehendaki atau dibenarkan untuk berbuat demikian dalam perjalanan tugasnya sebagai seorang pegawai, seseorang pegawai tidak boleh—
(a) mengambil bahagian, sama ada secara langsung atau tidak langsung, dalam pengurusan atau urusan apa-apa pengusahaan komersial, pertanian atau perindustrian;
(b) mengusahakan bagi mendapatkan upah apa-apa kerja dengan mana-mana institusi, syarikat, firma atau individu persendirian;
(c) sebagai seorang pakar, memberikan apa-apa laporan atau memberikan apa-apa keterangan, sama ada secara percuma atau dengan dibayar upah.
(2) Walau apa pun subkaedah (1), seseorang pegawai boleh, dengan terlebih dahulu mendapatkan kebenaran bertulis daripada Setiausaha, menjalankan mana-mana aktiviti atau melaksanakan mana-mana perkhidmatan yang dinyatakan dalam subkaedah itu, sama ada bagi faedahnya atau faedah saudara-maranya yang dekat atau mana-mana badan tidak mencari keuntungan yang baginya dia menjadi seorang pemegang jawatan.
(3) Dalam menimbangkan sama ada atau tidak kebenaran patut diberikan kepada mana-mana pegawai di bawah subkaedah (2), Setiasuaha hendaklah memberikan perhatian kepada tatakelakuan yang ditetapkan dalam kaedah 3 dan hendaklah memastikan bahawa aktiviti atau perkhidmatan itu—
(a) tidak dilakukan dalam waktu pejabat dan semasa pegawai itu dikehendaki melaksanakan tugas rasminya;
(b) tidak akan dengan apa-apa cara cenderung menjejaskan kebergunaan pegawai itu sebagai seorang pegawai; dan
(c) tidak dengan apa-apa cara cenderung bercanggah dengan kepentingan Majlis, atau menjadi tidak selaras dengan kedudukan pegawai itu sebagai seorang pegawai.
(4) Kecuali sebagaimana yang ditetapkan selainnya oleh Majlis segala jumlah wang yang diterima oleh seseorang pegawai sebagai saraan kerana menjalankan mana-mana aktiviti atau melaksanakan mana-mana
perkhidmatan yang disebut dalam subkaedah (1) hendaklah didepositkan dengan Majlis sementara menunggu keputusan Majlis tentang amaun, jika ada, yang
boleh disimpankan oleh pegawai itu sendiri dan oleh mana-mana pegawai lain yang membantu pegawai itu dalam menjalankan aktiviti atau melaksanakan
perkhidmatan itu.
Etiket pakaian
5. (1) Seseorang pegawai semasa bertugas hendaklah sentiasa berpakaian dengan sepatutnya mengikut apa-apa cara yang ditentukan oleh Majlis melalui arahan yang dikeluarkan oleh Setiausaha dari semasa ke semasa.
(2) Seseorang pegawai yang dikehendaki menghadiri sesuatu upacara rasmi hendaklah berpakaian sebagaimana yang ditentukan bagi upacara itu, dan jika etiket pakaian bagi upacara itu tidak ditentukan, dia hendaklah berpakaian yang sepatutnya bagi upacara itu.
Dadah
6. (1) Seseorang pegawai tidak boleh menggunakan atau mengambil apa-apa dadah berbahaya, kecuali sebagaimana yang dipreskripsikan untuk kegunaannya bagi maksud perubatan oleh pengamal perubatan yang didaftarkan di bawah Akta Perubatan 1971 [Akta 50], atau menyalahgunakan atau menagih apa-apa jenis dadah berbahaya.
(2) Jika seseorang Pegawai Perubatan Kerajaan memperakui bahawa seseorang pegawai menggunakan atau mengambil, selain bagi maksud perubatan, suatu dadah berbahaya atau menyalahgunakan atau menagih sesuatu dadah berbahaya, pegawai itu boleh dikenakan tindakan tatatertib dengan tujuan buang kerja.
(3) Walau apa pun subkaedah (2), perkhidmatan seseorang pegawai yang telah diperakui oleh seorang Pegawai Perubatan Kerajaan menggunakan atau mengambil, selain bagi maksud perubatan, suatu dadah berbahaya atau menyalahgunakan atau menagih suatu dadah berbahaya boleh ditamatkan demi kepentingan awam di bawah Bahagian III Enakmen ini.
(4) Bagi maksud kaedah ini, “dadah berbahaya” ertinya apa-apa dadah atau bahan yang disenaraikan dalam Jadual Pertama kepada Akta Dadah Berbahaya 1952 [Akta 234].
Hadiah, dsb.
7. (1) Seseorang pegawai tidak boleh menerima atau memberikan dan tidak boleh membenarkan isteri atau suaminya atau mana-mana orang lain untuk menerima atau memberikan bagi pihaknya apa-apa hadiah, sama ada dalam bentuk zahir atau lainnya, daripada atau kepada mana-mana orang, persatuan, badan atau kumpulan orang jika penerimaan atau pemberian hadiah itu dalam apa-apa segi mempunyai kaitan, sama ada secara langsung atau tidak langsung, dengan tugas rasminya.
(2) Setiausaha boleh, jika difikirkannya patut, membenarkan pegawai itu untuk menerima suatu surat pujian daripada mana-mana orang, persatuan, badan atau kumpulan orang sempena persaraan atau pertukaran pegawai itu asalkan surat pujian itu tidak terkandung dalam suatu bekas yang bernilai.
(3) Setiausaha boleh membenarkan pemungutan sumbangan secara spontan oleh pegawai-pegawai bagi maksud pemberian hadiah kepada seseorang pegawai sempena persaraan, pertukaran atau perkahwinan pegawai itu atau apa-apa peristiwa lain yang sesuai.
(4) Jika—
(a) seseorang pegawai berasa ragu-ragu tentang sama ada bentuk, amaun atau nilai hadiah yang diterima olehnya adalah sepadan dengan maksud hadiah itu diberikan; atau
(b) hal keadaan menyebabkan sukar bagi seseorang pegawai untuk menolak sesuatu hadiah atau cenderamata yang bernilai, yang penerimaannya dilarang oleh kaedah ini,
hadiah itu bolehlah diterima secara rasmi tetapi pegawai itu hendaklah, dengan seberapa segera yang praktik mengemukakan satu laporan bertulis kepada Setiausaha yang mengandungi perihalan lengkap dan anggaran nilai hadiah itu dan hal keadaan hadiah itu diterima.
(5) Apabila diterima laporan yang dibuat di bawah subkaedah (4), Setiausaha hendaklah—
(a) membenarkan pegawai itu menyimpan hadiah itu; atau
(b) mengarahkan supaya hadiah itu dikembalikan, melalui Setiausaha, kepada pemberinya.
Keraian
8. Seseorang pegawai boleh menerima atau memberi daripada mana-mana orang apa-apa jenis keraian jika—
(a) keraian itu tidak dalam apa-apa cara mempengaruhi perlaksanaan tugas-tugasnya sebagai seorang pegawai untuk kepentingan orang itu; dan
(b) pemberian atau penerimaan keraian itu tidak dalam apa-apa cara menjadi tidak selaras dengan kaedah 3.
Pemunyaan harta
9. (1) Seseorang pegawai hendaklah, apabila dilantik ke perkhidmatan Majlis atau pada bila masa selepas itu sebagaimana yang dikehendaki oleh Majlis, mengisytiharkan secara bertulis kepada Jawatankuasa Tatatertib, melalui Setiausaha, segala harta yang dipunyai olehnya atau oleh isteri atau suaminya atau anaknya atau yang dipegang oleh mana-mana orang bagi pihaknya atau bagi pihak isteri atau suaminya atau anaknya.
(2) Seseorang pegawai yang tidak mempunyai apa-apa harta hendaklah membuat suatu perisytiharan secara bertulis yang menyatakan sedemikian.
(3) Jika, selepas membuat suatu perisytiharan di bawah subkaedah (1), seseorang pegawai atau isteri atau suaminya atau anaknya memperoleh apa-apa harta, sama ada secara langsung atau tidak langsung, atau apa-apa harta yang telah diperoleh olehnya atau oleh isteri atau suaminya atau anaknya dilupuskan, pegawai itu hendaklah dengan segera, melalui Setiausaha, mengisytiharkan pemerolehan atau pelupusan harta itu kepada Jawatankuasa Tatatertib.
(4) Jika seseorang pegawai atau isteri atau suaminya atau anaknya bercadang hendak memperoleh apa-apa harta, dan pemerolehan itu adalah tidak selaras dengan kaedah 3, pemerolehan itu tidak boleh dibuat tanpa terlebih dahulu mendapat kebenaran bertulis daripada Jawatankuasa Tatatertib.
(5) Dalam memutuskan sama ada atau tidak hendak memberikan kebenaran di bawah subkaedah (4) Jawatankuasa Tatatertib hendaklah mengambilkira perkara-perkara yang berikut:
(a) saiz, amaun atau nilai harta itu berbanding dengan emolumen pegawai itu dan apa-apa pendapatan persendirian yang sah;
(b) sama ada pemerolehan atau pemegangan harta itu akan atau mungkin akan bercanggah dengan kepentingan Majlis, atau dengan kedudukan pegawai itu sebagai seorang pegawai, atau dengan apa-apa cara menjadi tidak selaras dengan kaedah 3;
(c) ulasan Setiausaha tentang pemerolehan atau pemunyaan harta itu;
(d) apa-apa faktor lain yang dianggap perlu oleh Jawatankuasa Tatatertib bagi menjaga keutuhan dan kecekapan Majlis dan pegawai-pegawai.
(6) Jawatankuasa Tatatertib hendaklah, jika Jawatakuasa Tatatertib berpuas hati dengan perisytiharaan harta yang dibuat oleh pegawai itu, mengarahkan Setiausaha mencatatkan di dalam Rekod Perkhidmatan pegawai itu bahawa perisytiharaan sedemikian telah dibuat.
(7) Tiap-tiap perisytiharaan di bawah subkaedah (1) hendaklah diklasifikasikan sebagai rahsia dan tiap-tiap orang yang memperoleh maklumat di bawah kaedah ini tentang apa-apa perisytiharaan sedemikian hendaklah menyimpan kerahsiaannya.
(8) Bagi maksud kaedah ini, “harta” ertinya apa-apa harta, sama ada harta alih atau harta tak alih, yang pegawai itu dikehendaki dari semasa ke semasa oleh Majlis supaya mengisytiharkannya, iaitu harta yang telah diperoleh oleh pegawai itu melalui pembelian, pemberian, pewarisan atau cara lain, dan termasuk harta yang diperoleh atau dipegang oleh isteri atau suami atau anak pegawai itu.
Menyenggara taraf kehidupan yang melebihi emolumen dan pendapatan persendirian yang sah
10. (1) Jika Setiausaha berpendapat bahawa seseorang pegawai adalah atau tampaknya—
(a) menyenggara suatu taraf kehidupan yang melebihi emolumen dan pendapatan persendiriannya yang lain yang sah, jika ada; atau
(b) mengawal atau memiliki sumber-sumber kewangan atau harta, sama ada harta alih atau harta tak alih, yang nilainya tidak seimbang dengan, atau yang tidak boleh semunasabahnya dijangka telah diperoleh oleh pegawai itu dengan emolumennya dan apa-apa pendapatan persendiriannya yang lain yang sah,
Setiausaha hendaklah melalui notis bertulis, memanggil pegawai itu supaya memberikan penjelasan bertulis dalam tempoh tiga puluh hari dari tarikh penerimaan notis itu tentang bagaimana dia dapat menyenggara taraf kehidupan sedemikian atau bagaimana dia telah mendapat sumber-sumber kewangannya atau harta itu.
(2) Setiausaha hendaklah, apabila menerima penjelasan di bawah subkaedah (1) atau, jika pegawai itu tidak memberikan apa-apa penjelasan dalam tempoh yang ditentukan, apabila tempoh itu tamat, melaporkan hakikat ini kepada Jawatankuasa Tatatertib berserta dengan penjelasan pegawai itu, jika ada.
(3) Apabila laporan di bawah subkaedah (2) diterima, Jawatankuasa Tatatertib boleh mengambil tindakan tatatertib terhadap pegawai itu atau mengambil apa-apa tindakan lain terhadap pegawai itu sebagaimana yang difikirkan patut oleh Jawatankuasa Tatatertib.
Meminjam wang
11. (1) Tiada pegawai boleh meminjam daripada mana-mana orang atau menjadi penjamin kepada mana-mana peminjam, atau dengan apa-apa cara meletakkan dirinya di bawah suatu obligasi kewangan kepada mana-mana orang—
(a) yang secara langsung atau tidak langsung tertakluk kepada kuasa rasminya;
(b) yang dengannya pegawai itu ada atau mungkin ada urusan rasmi; atau
(c) yang menjalankan perniagaan pemberian pinjaman wang.
(2) Walau apa pun subkaedah (1), seseorang pegawai boleh meminjam wang daripada, atau menjadi penjamin, kepada mana-mana orang yang meminjam wang daripada, mana-mana institusi kewangan, penanggung insurans atau koperasi atau menanggung hutang dengan cara pemerolehan barang-barang melalui perjanjian sewa beli, jika—
(a) institusi kewangan, penanggung insurans atau koperasi yang daripadanya pegawai itu meminjam tidaklah secara langsung tertakluk pada kuasa rasminya;
(b) peminjaman itu tidak dan tidak akan membawa kepada skandal awam dan tidak boleh ditafsirkan sebagai suatu penyalahgunaan oleh pegawai itu kedudukannya sebagai seorang pegawai untuk faedah peribadinya; dan
(c) agregat hutangnya tidak atau tidak mungkin menyebabkan pegawai itu berada dalam keterhutangan kewangan yang serius sebagaimana yang ditakrifkan di bawah subkaedah 12 (7) dan (8).
(3) Tertakluk kepada subkaedah (2), seseorang pegawai boleh menanggung hutang yang berbangkit daripada—
(a) jumlah wang yang dipinjam atas cagaran tanah yang digadaikan atau digadai janjikan, jika jumlah wang yang dipinjamkan itu tidak melebihi nilai tanah itu;
(b) overdraf atau kemudahan kredit lain yang diluluskan oleh institusi kewangan;
(c) jumlah wang yang dipinjam daripada penanggung insurans atas cagaran polisi insurans;
(d) jumlah wang yang dipinjam daripada Kerajaan, Majlis atau mana-mana koperasi; atau
(e) jumlah wang yang kena dibayar atas barang-barang yang diperoleh melalui perjanjian sewa beli.
Keterhutangan kewangan yang serius
12. (1) Seseorang pegawai tidak boleh dengan apa-apa cara menyebabkan dirinya berada dalam keterhutangan kewangan yang serius.
(2) Keterhutangan kewangan yang serius kerana apa-apa jua pun sebab, selain akibat malang yang tidak dapat dielakkan yang tidak disebabkan dengan apa-apa cara oleh pegawai itu sendiri, hendaklah dianggap sebagai memburukkan nama Majlis dan hendaklah menyebabkan pegawai itu boleh dikenakan tindakan tatatertib.
(3) Jika keterhutangan kewangan yang serius telah berlaku akibat malang yang tidak dapat dielakkan, Majlis boleh memberi pegawai itu apa-apa bantuan sebagaimana yang wajar mengikut hal keadaan.
(4) Jika seseorang pegawai mendapati bahawa hutangnya menyebabkan atau mungkin menyebabkan keterhutangan yang serius kepadanya, atau satu prosiding sivil yang berbangkit daripada hutang itu telah dimulakan terhadapnya, dia hendaklah dengan serta merta melaporkan hakikat ini kepada Setiausaha.
(5) Seseorang pegawai yang tidak melaporkan atau lengah melaporkan keterhutangan kewangan yang serius atau yang melaporkan keterhutangan kewangannya yang serius tetapi tidak mendedahkan takat keberhutangannya itu dengan sepenuhnya atau memberikan keterangan yang palsu atau yang mengelirukan mengenai keterhutangannya adalah melakukan sesuatu perlanggaran tatatertib dan boleh dikenakan tindakan tatatertib.
(6) Tanpa menjejaskan peruntukan-peruntukan lain dalam kaedah ini, jika hutang pegawai itu terjumlah kepada suatu keterhutangan kewangan yang serius tapi dia belum dihukum bankrap, Setiausaha hendaklah memantau dan, dari semasa ke semasa, mengkaji semula kes itu.
(7) Bagi maksud kaedah ini, ungkapan “keterhutangan kewangan yang serius” ertinya keadaan keterhutangan seseorang pegawai yang, setelah diambilkira amaun hutang yang ditanggung olehnya telah sebenarnya menyebabkan kesusahan kewangan yang serius kepadanya.
(8) Tanpa menjejaskan pengertian am ungkapan “keterhutangan kewangan yang serius” yang dinyatakan dalam subkaedah (7), seseorang pegawai hendaklah disifatkan sebagai berada dalam keterhutangan kewangan yang serius jika—
(a) agregat hutang dan nilai tanggungan tidak bercagarnya pada bila-bila masa tertentu melebihi enam kali emolumen bulanannya;
(b) dia ialah seorang penghutang penghakiman dan hutang penghakiman itu tidak dijelaskan dalam tempoh yang ditetapkan dalam penghakiman itu;
(c) dia ialah seorang bankrap, selagi dia belum dilepaskan daripada kebankrapan atau kehakiman kebankrapannya belum dibatalkan.
Laporan mengenai keterhutangan kewangan yang serius
13. (1) Jika seseorang pegawai melaporkan di bawah subkaedah 12 (4) bahawa prosiding sivil telah dimulakan terhadapnya atau jika Setiausaha menerima apa-apa laporan daripada mana-mana pihak bahawa prosiding sivil telah dimulakan terhadap seseorang pegawai, Setiausaha hendaklah mendapatkan daripada mahkamah suatu cabutan keputusan mutakhir mahkamah dalam prosiding itu.
(2) Setiausaha hendaklah membuat perkiraan dengan pihak berkuasa mahkamah yang berkenaan bagi mendapatkan daripada pihak berkuasa itu suatu laporan berkenaan dengan pegawai itu jika—
(a) pegawai itu, sebagai seorang penghutang penghakiman, didapati daripada fail guaman itu telah tidak menjelaskan hutang dalam tempoh yang ditetapkan dalam penghakiman itu;
(b) pegawai itu telah memfailkan petisyen kebankrapannya sendiri; atau
(c) suatu petisyen kebankrapan oleh seorang pemiutang telah disampaikan terhadap pegawai itu.
(3) Sebagai tambahan kepada perkiraan yang boleh dibuat di bawah subkaedah (2), Setiausaha hendaklah membuat perkiraan dengan Pegawai Pemegang Harta bagi Pegawai Pemegang Harta menyampaikan kepada Setiausaha suatu laporan yang mengandungi perkara-perkara yang berikut:
(a) pernyataan hal ehwal yang difailkan oleh pegawai itu mengikut undang-undang kebankrapan yang sedang berkuat kuasa;
(b) amaun bayaran ansuran yang diperintahkan atau yang dicadangkan dibuat;
(c) sama ada atau tidak Pegawai Pemegang Harta bercadang untuk memulakan apa-apa prosiding selanjutnya dan jika demikian, suatu pernyataan ringkas mengenai jenis prosiding selanjutnya itu;
(d) sebab utama kebankrapan itu;
(e) sama ada pada pendapat Pegawai Pemegang Harta kes itu melibatkan suatu malang yang tidak dapat dielakkan, kelakuan hina atau apa-apa hal keadaan lain yang khas, itu yang memihak atau tidak memihak pada pegawai itu; dan
(f) apa-apa perkara lain yang difikirkan oleh Pegawai Pemegang Harta, mengikut budi bicaranya, patut disebut.
(4) Setiausaha hendaklah menghantar laporan pegawai dan cabutan keputusan mahkamah yang diterima di bawah subkaedah (1) dan laporan yang diterima di bawah subkaedah (2) dan (3) kepada Jawatankuasa Tatatertib yang beserta dengan mengenai kerja dan kelakuan pegawai itu sebelum dan sejak keterhutangan kewangan yang serius.
(5) Setelah menimbangkan semua laporan dan cabutan yang dikemukakan kepadanya di bawah subkaedah (4), Jawatankuasa Tatatertib hendaklah memutuskan sama ada hendak mengambil tindakan tatatertib terhadap pegawai itu.
(6) Jika tindakan tatatertib yang diambil terhadap pegawai itu berkeputusan dengan hukuman tangguh pergerakan gaji, Jawatankuasa Tatatertib boleh, apabila habis tempoh penangguhan pergerakan gaji itu, memerintahkan supaya suatu amaun yang sama banyak dengan amaun yang diterima daripada pergerakan gaji yang dipulihkan itu ditambahkan kepada ansuran-ansuran yang kena dibayar kepada Pegawai Pemegang Harta atau mana-mana pemiutang penghakiman.
(7) Seseorang pegawai yang telah dilepaskan daripada kebankrapan atau yang penghakiman kebankrapannya telah dibatalkan hendaklah dikira sebagai telah memulihkan kedudukan kredit kewangannya dengan sepenuhnya.
Meminjamkan wang
14. (1) Seseorang pegawai tidak boleh meminjamkan wang dengan faedah, sama ada dengan atau tanpa cagaran.
(2) Penyimpanan wang secara deposit tetap atau ke dalam suatu akaun dalam mana-mana institusi kewangan atau koperasi atau dalam bon yang diterbitkan oleh Kerajaan atau oleh mana-mana badan berkanun tidak boleh dianggap sebagai peminjaman wang dengan faedah bagi maksud kaedah ini.
Penglibatan dalam pasaran niaga hadapan
15. Tiada pegawai boleh melibatkan dirinya sebagai pembeli atau penjual atau selainnya dalam pasaran niaga hadapan, sama ada pasaran tempatan atau luar negara.
Perjudian atau loteri, dsb.
16. Seseorang pegawai tidak boleh mengadakan atau mengelolakan atau mengambil bahagian dalam, apa-apa aktiviti perjudian atau loteri.
Penerbitan buku, dsb.
17. Seseorang pegawai tidak boleh menerbitkan atau menulis apa-apa buku, makalah atau karya lain yang berasaskan maklumat rasmi terperingkat.
Membuat pernyataan awam
18. (1) Seseorang pegawai tidak boleh, sama ada secara lisan atau bertulis atau dengan apa-apa cara lain—
(a) membuat apa-apa pernyataan awam yang boleh memudaratkan apa-apa dasar, rancangan atau keputusan Majlis atau Kerajaan tentang apa-apa isu;
(b) membuat apa-apa pernyataan awam yang boleh memalukan atau memburukkan nama Majlis atau Kerajaan.
(c) membuat apa-apa ulasan tentang kelemahan apa-apa dasar, rancangan atau keputusan Majlis atau Kerajaan;
(d) mengedarkan apa-apa pernyataan atau ulasan, sama ada yang dibuat olehnya atau mana-mana orang lain.
(2) Seseorang pegawai tidak boleh, sama ada secara lisan atau bertulis atau dengan apa-apa cara lain—
(a) membuat apa-apa ulasan tentang kelebihan apa-apa dasar, rancangan atau keputusan Majlis atau Kerajaan;
(b) memberikan apa-apa maklumat berdasarkan fakta berhubung dengan perjalanan fungsi Majlis;
(c) memberikan apa-apa penjelasan berkenaan dengan apa-apa peristiwa atau laporan yang melibatkan Majlis atau Kerajaan; atau
(d) menyebarkan apa-apa ulasan, maklumat atau penjelasan sedemikian sama ada yang dibuat olehnya atau mana-mana orang lain,
melainkan jika kebenaran bertulis, sama ada secara am atau khusus, telah diperoleh terlebih dahulu daripada Setiausaha.
(3) Subkaedah (2) tidaklah terpakai bagi apa-apa ulasan, maklumat atau penjelasan yang dibuat, diberikan atau disebarkan jika kandungan ulasan, maklumat atau penjelasan itu telah diluluskan oleh Setiausaha.
(4) Bagi maksud kaedah ini, “pernyataan awam” termasuklah apa-apa pernyataan atau ulasan yang dibuat kepada pihak akhbar atau orang ramai atau semasa memberikan apa-apa syarahan atau ucapan awam atau dalam apa-apa penyiaran atau penerbitan, tanpa mengambilkira caranya.
Larangan bertindak sebagai seorang penyunting, dsb., dalam mana-mana penerbitan
19. Seseorang pegawai tidak boleh bertindak sebagai penyunting bagi, atau mengambil bahagian secara langsung atau tidak langsung dalam pengurusan, atau dengan apa-apa cara membuat apa-apa sumbangan kewangan atau selainnya kepada, mana-mana penerbitan, termasuk mana-mana surat khabar, majalah atau jurnal, tanpa mengambilkira cara surat khabar, majalah atau jurnal itu diterbitkan, kecuali penerbitan yang berikut:
(a) penerbitan Majlis;
(b) penerbitan profesional;
(c) penerbitan organisasi sukarela yang tidak bercorak politik; dan
(d) penerbitan yang diluluskan secara bertulis oleh Setiausaha bagi maksud kaedah ini.
Mengambil bahagian dalam politik
20. (1) Seseorang pegawai dalam Kumpulan Pengurusan Tertinggi atau Kumpulan Pengurusan dan Profesional tidak boleh mengambil bahagian aktif dalam aktiviti politik atau memakai apa-apa lambang sesuatu parti politik, dan khususnya, dia tidak boleh—
(a) membuat apa-apa pernyataan awam, sama ada secara lisan atau bertulis, yang memberikan suatu pandangan yang berat sebelah tentang apa-apa perkara yang menjadi isu antara parti-parti politik;
(b) menerbitkan atau mengedar apa-apa bahan yang mengemukakan pandangannya yang berat sebelah atau pandangan orang lain, tentang apa-apa perkara yang berkaitan dengan mana-mana parti politik;
(c) terlibat dalam merayu undi bagi menyokong mana-mana calon dalam sesuatu pilihan raya bagi Dewan Rakyat atau bagi mana-mana Dewan Undangan Negeri atau apa-apa pemilihan untuk apa-apa jawatan dalam mana-mana parti politik;
(d) bertindak sebagai ejen pilihan raya atau ejen tempat mengundi atau atas apa-apa sifat untuk atau bagi pihak seseorang calon dalam sesuatu pilihan raya bagi Dewan Rakyat atau bagi mana-mana Dewan Undangan Negeri.
(e) berbanding untuk apa-apa jawatan dalam mana-mana parti politik;
atau
(f) memegang apa-apa jawatan dalam mana-mana parti politik.
(2) Seseorang pegawai dalam Kumpulan Sokongan boleh, setelah mendapatkan kelulusan bertulis Majlis, dibenarkan bertanding atau memegang jawatan atau dilantik bagi memegang apa-apa jawatan dalam sesuatu parti politik.
(3) Walau apa pun subkaedah (1), seseorang pegawai yang telah dibenarkan bercuti hingga ke tarikh persaraannya bagi maksud menghabiskan cutinya yang terkumpul boleh mengambil bahagian aktiviti politik jika—
(a) dia telah terlebih dahulu mendapatkan kelulusan bertulis Majlis untuk berbuat demikian; dan
(b) dengan penglibatan sedemikian dia tidak melanggar peruntukan-peruntukan Akta Rahsia Rasmi 1972 [Akta 88].
(4) Sesuatu permohonan bagi kelulusan di bawah perenggan (3)(a) hendaklah dibuat tidak kurang daripada tiga bulan sebelum tarikh pegawai itu dibenarkan bercuti sebelum persaraannya.
(5) Tiada apa-apa jua dalam kaedah ini boleh menghalang seseorang pegawai daripada menjadi anggota biasa mana-mana parti politik.
Tugas untuk menjalankan kawalan dan pengawasan tatatertib
21. (1) Adalah menjadi tanggungjawab tiap-tiap pegawai untuk menjalankan kawalan dan pengawasan tatatertib ke atas pegawai-pegawai bawahannya dan untuk mengambil tindakan yang bersesuaian bagi apa-apa perlanggaran peruntukan Keadah-Kaedah ini.
(2) Seseorang pegawai yang tidak menjalankan kawalan dan pengawasan tatatertib ke atas pegawai-pegawai bawahannya, yang melanggar mana-mana peruntukan Kaedah-Kaedah ini hendaklah disifatkan telah cuai dalam melaksanakan tugasnya dan tidak bertanggungjawab, dan dia boleh dikenakan tindakan tatatertib.
Copyright © PNMB-LawNet. All rights reserved.