ENAKMEN 2 TAHUN 2001
ENAKMEN PENTADBIRAN HAL EHWAL AGAMA ISLAM (TERENGGANU)
BAHAGIAN I - PERMULAAN
Seksyen 2. Tafsiran.
(1) Dalam Enakmen ini, melainkan jika konteksnya menghendaki makna yang lain-
"anak qaryah" ertinya seseorang yang tinggal tetap atau pada lazimnya tinggal dalam sesuatu mukim masjid;
"Enakmen terdahulu" ertinya Enakmen Pentadbiran Hal Ehwal Agama Islam 1986 [
En. Tr. 12/86
];
"empat Mazhab" ertinya Mazhab Syafii, Hanafi, Maliki dan Hambali;
"fitrah" ertinya suatu sukatan beras atau lain-lain makanan asas yang ditetapkan oleh Majlis dari semasa ke semasa, ataupun harganya, yang kena dibayar menurut Hukum Syarak pada tiap-tiap tahun oleh seseorang Islam untuk digunakan menurut sebagaimana yang dibenarkan oleh Hukum Syarak;
"Gantang Baghdad" ertinya So' Madani atau So' Nabawi seperti yang dinyatakan di dalam Kitab Fekah yang muktabar;
"Jawatankuasa Masjid" ertinya jawatankuasa masjid yang ditubuhkan melalui peraturan-peraturan yang dibuat di bawah seksyen 89;
"Jawatankuasa Fatwa" ertinya jawatankuasa yang ditubuhkan di bawah subseksyen 48;
"Ketua Pegawai Penguatkuasa Syariah" dan "Pegawai Penguatkuasa Syariah" ertinya pegawai yang dilantik sebagai yang sedemikian di bawah subseksyen 56 (1) dan seksyen 56 (1A);
[
Pin. En. 1/03
]
"Ketua Pendakwa Syarie" ertinya pegawai yang dilantik di bawah subseksyen 55 (1);
"Kumpulan Wang Majlis" ertinya Kumpulan Wang Majlis yang ditubuhkan di bawah subseksyen 58 (1);
"Mahkamah Syariah" atau "Mahkamah" ertinya Mahkamah Rayuan Syariah, Mahkamah Tinggi Syariah atau Mahkamah Rendah Syariah, mengikut mana-mana yang berkenaan, yang ditubuhkan di bawah Enakmen Mahkamah Syariah (Terengganu) 2001 [
En. Tr.
];
"Mahkamah Sivil" ertinya mana-mana Mahkamah yang ditubuhkan di bawah Perkara 121 Perlembagaan Persekutuan;
"Majlis" ertinya Majlis Agama Islam dan Adat Melayu yang ditubuhkan di bawah subseksyen 4 (1);
"Majlis terdahulu" ertinya Majlis Agama Islam dan Adat Melayu yang ditubuhkan di bawah Enakmen terdahulu;
"Masjid" ertinya sesuatu bangunan-
(a)
yang digunakan bagi maksud sembahyang berjemaah dan lain-lain pekerjaan amal ibadat yang berkaitan dengan Agama Islam; dan
(b)
yang penggunaannya sebagai yang sedemikian dibenarkan oleh Majlis di bawah seksyen 82;
dan termasuk mana-mana surau, madrasah atau bangunan lain yang ditetapkan oleh Majlis sebagai masjid di bawah seksyen itu;
"muallaf" ertinya seseorang yang baru memeluk agama Islam di bawah seksyen 91;
"Mufti" ertinya orang yang dilantik menjadi Mufti bagi Negeri Terengganu di bawah seksyen 46, dan termasuklah Timbalan Mufti;
"mukim masjid" berhubung dengan sesuatu masjid di dalamnya masjid itu terletak;
"nazar" ertinya suatu ikrar yang dilafazkan untuk melakukan sesuatu perbuatan bagi apa-apa maksud yang dibenarkan oleh Hukum Syarak;
"nazar am" suatu nazar yang dimaksudkan keseluruhannya atau sebahagiannya bagi faedah masyarakat Islam pada amnya atau mana-mana bahagian masyarakat Islam, dan tidak bagi orang atau orang-orang perseorangan;
"Negeri" ertinya mana-mana negeri di Malaysia, dan termasuklah Wilayah-Wilayah Persekutuan;
"Pegawai Masjid" ertinya Imam Besar, Imam dan Bilal bagi sesuatu masjid;
"Peguam Syarie" ertinya seseorang yang diterima sebagai Peguam Syarie di bawah seksyen 57;
"Pendakwa Syarie" ertinya pegawai yang dilantik di bawah subseksyen 55 (3);
"Pesuruhjaya" ertinya Pesuruhjaya Hal Ehwal Agama yang dilantik di bawah seksyen 5;
"Setiausaha" ertinya Setiausaha Majlis yang dilantik di bawah seksyen 5;
"wakaf" ertinya apa-apa harta yang boleh dinikmati manfaat atau faedahnya untuk apa-apa tujuan khairat sama ada sebagai wakaf khas menurut Hukum Syarak tetapi tidak termasuk amanah sebagaimana yang ditakrifkan di bawah Akta Pemegang Amanah 1949 [
Akta 208
];
"wakaf am" ertinya sesuatu wakaf yang diwujudkan bagi tujuan khairat umum menurut Hukum Syarak;
"wakaf khas" ertinya sesuatu wakaf yang diwujudkan bagi tujuan khairat khusus menurut Hukum Syarak;
"Yang Dipertua" ertinya Yang Dipertua Majlis yang tersebut dalam subseksyen 8 (1);
(2) Semua perkataan dan ungkapan yang digunakan dalam Enakmen ini dan tidak ditakrifkan dalam Enakmen ini tetapi ditakrifkan dalam Bahagian I Akta Tafsiran 1948 dan 1967 [
Akta 388
] hendaklah mempunyai masing-masing erti yang diberikan kepadanya dalam Bahagian ini setakat yang ertinya itu tidak bercanggah dengan Hukum Syarak.
(3) Bagi mengelakkan keraguan tentang identiti atau pentafsiran perkataan-perkataan dan ungkapan-ungkapan yang digunakan dalam Enakmen ini yang disenaraikan dalam Jadual Pertama, rujukan bolehlah dibuat kepada tulisan Arab bagi perkataan-perkataan dan ungkapan-ungkapan itu yang ditunjukkan bersetentangan dengannya dalam Jadual itu.
Copyright © PNMB-LawNet. All rights reserved.